Friday, June 8, 2012

TIRAMISU

Ramai pulak yang mintak resepi tiramisu. Mungkin gambar yang saya letak dekat Facebook tu menggiurkan sangat kot. Ehehe. Pasal tu la ramai yang berkenan. 




Sila jangan tertipu dengan gambar ye; rasanya tidakla hebat mana pun..:p






Tapi cara nak buat memang sempoi. Sekejap je dah siap. Saya pulak memang jenis suka resepi yang simple-simple ni. Janji hasil kebaboomm. Heh. Kebaboom untuk tekak Enchik Suami jadikla.



RESEPI DARI GOOGLE (Lupa dari blog mana.Tsk.Sori)


Bahan-bahan:
  • 250 ml whipping cream
  • 200ml cream cheese (saya guna PHILADELPHIA)
  • 1/2 cawan gula halus (kalau takde stok, tak payah pening-pening. Gula pasir tu blender aje.Heh)
  • 1 cawan air panas
  • 1 sudu makan nescafe
  • serbuk koko dan strawberi (untuk hiasan)
  • sebuku kek (apa-apa kek)


Cara-cara:


1. Bancuh nescafe dengan air panas.

2. Pukul gula, cream cheese, whipping cream sampai kembang dan gebu. 
(Sila guna mixer eh. Kalau rasa tangan tu kental, bolehla nak pukul pakai tangan. Hehe)

3. Potong kek dan susun dalam bekas. 

4. Tuangkan bancuhan nescafe atas kek. (Jangan tuang semua pulak. Agak-agak)

5. Sapu cream cheese+whipping cream yang dah dipukul tadi ke atas kek. Ulang langkah sampai habis.

6. Sejukkan dalam peti sejuk.

7. Bila nak makan, hiaslah dengan serbuk koko dan strawberi.






Bolehla kalau nak surprisekan Enchik Suami. 
Confirm Enchik Suami senyum lebar.
(^__________________^)



Gigih jugak nak buat tiramisu ni. Sebelum ni tak tahu pun apa tu cream cheese, whipping cream. Sebabkan Enchik Suami asyik cakap tiramisu sedap, saya pun gigih google resepi kat internet. Saya pun tak pernah makan sebelum ni. Tapi tak sia-sia, memang sedap!





Selamat mencuba!



saya:simple tapi sedap.

No comments:

Post a Comment

Komen jangan tak komen. Siapa komen, saya bagi 20 sen..:p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails