Wednesday, February 2, 2011

Kebaikan Taufu Fa

Dulu kecik-kecik saya tak tahu pun apa kebenda TAUFU FA tu. AIR TAHU tau la..:p

Bila dah duduk asrama, barula tau yang AIR TAHU tu sama dengan TAUFU FA. Saya dari kecik memang panggil air tahu. Tak pernah pulak dengo mak abah sebut taufu fa. 


Masa kecik-kecik *sekarang pun kecik lagi ok..:p*, memang boleh kata asal ada pasar malam je mak mesti beli taufu fa. Walaupun saya tak berapa nak gemar rasa dia yang macam kelat-kelat tu kan. Agaknya nak soh saya ni putih kot. Haha. Tu yang dok bagi makan taufu fa kot. Tapi tak putih-putih pun..dah memang kulit jawo..Sighh~

Bila besar sket, saya memang tak bernafsu langsung bila tengok taufu fa. Tengok je pun boleh migrain. Oh, saya ni memang pelik sket. Kalau tak suka sesuatu makanan tu, akan jadi pening sampai loya nak muntah even ternampak makanan tu. Tu baru nampak, belum makan lagi. Kalau makan, kompem teruwweekk kat situ jugak. Enchik Suami, sila beware ok! Heh. Tapi pernahla gak saya ni try-try makan taufu fa. Konon-konon teringin la kan. Sekali ko ambikkk..terus muntah-muntah, cirit-birit. Lepas tu tobat!!Tak makan dah.



pix credit to: google



Tapi lepas baca info pasal kebaikan taufu fa, terus rasa nak cuba-cuba makan jugak. Ni ha kebaikannya..

1. Mencegah kanser
2. Meringankan diabetes
3. Mengurangi gejala menopaus
4. Mencegah osteoporosis
5. Mencegah aterosklerosis
6. Anti penuaan






cikgucomey:baru sedar kenapa mak paksa makan dulu-dulu.

3 comments:

  1. Meh mak ajar 1 cara makan benda ni yang besh..mak mmg suka explore makanan nih..

    Apa kata campurkan tau fa ni dengan air soya. Air gula merah tu diganti dengan gula putih. Nyummm..nyummmmm!

    ReplyDelete
  2. waa... ini my peberet. Sllrrppp... lame x mkn. ^_^

    ReplyDelete
  3. mak~owh gitu ye..nanti bleh try..kalo mkn mcmtu memang tak bleh masukla..huhu

    hafriz~nanti beli kat pasar mlm ek..:p

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen. Siapa komen, saya bagi 20 sen..:p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails