Tuesday, June 15, 2010

Tempat Jatuh Lagi Dikenang...

Saya masih berusaha memujuk suami supaya beli rumah kat JB. Hehe. Tapi masih belum berjaya. Bukan senang nak pujuk dia. Dia tak kisah duduk di mana pun, saya yang mengada-ngada lebih mahu duduk di JB. Bukan nak puji kampung halaman, tapi saya rasa kalau duduk di JB macam-macam ada.

1. Banyak kedai runcit MELAYU
Memang macam kelakar pulak alasan saya ni kan tapi sangat penting untuk saya yang kaki masak ni. Saya bukan nak banggakan tempat halaman, tapi memang sangat berbeza. Dekat kawasan rumah mak saya, ada 4 kedai runcit dan 1 pasar raya. Ada kedai runcit ni bukak 24 jam. Ikan tak payah cakapla. Macam-macam jenis ikan. Sotong and udang pun banyak. Kedai yang lain pun sama. Bukak awal. Lepas Subuh terus bukak. Sayur segar-segar. Sayur kampung pun ada.
Kalau nak dibandingkan dengan kawasan perumahan saya, hanya ada sebuah kedai runcit India a.k.a kedai runcit UNCLE nama timangannya. Nak beli ayam pun was-was. Ikan lagila tak payah cakap. Kalau ada pun alahai. Tak lalu nak beli. Ada kedai runcit Melayu, tapi jauh sikit. Cuma masalahnya, bukak tak tentu. Kejap bukak, kejap tak. Pernah sekali berbulan-bulan tak bukak. Lepas tu, satu senario yang saya kurang suka dekat sini bila kedai bukak lambat sangat. Bayangkan pukul 11 baru nak bukak kedai. Adei. Letih nak tunggu. Pukul 11 lebih baru ada ikan. Ada sebuah kedai ni plak, masa bukak tu okla. Tapi sangat berserabut, kotor, and tak terurus. Saya rasa tikus pun ada dalam itu kedai. Iyerkkk~

2. Tempat makan sedap
Dekat JB banyak tempat makan sedap. Hubby pun puji. Dulu dia selalu cakap makan kat JB mahal. Itu sebelum dia kahwin dengan sayala. Dia dengar orang cerita je. Tapi bila dah makan sendiri baru tau. Tak mahal mana pun. Sama je. Sedap pun sedap. Masa balik kampung hari tu, abah ada bawak kitorang makan dekat Restoran Enam Puluhan dekat Stulang Laut. Betul-betul depan laut ngadap Singapore. Memang sedap dia punya Mee Rebus and Roti Bakar. Gila marveles. Hubby pun cakap camtu. Otak-otak Kempas takda sapa leh lawan. Kalau rasa nak makan Nasi Lemak Kukus boleh g Senibong. Nak makan ABC, g Tepian Tebrau. Steamboat belambak dekat Dataran Bandaraya. Dekat area umah mak saya pun ada kedai yang sedap. Kalau nak dibandingkan dengan area rumah saya sekarang ni, ermm jauh sangat beza. Tak taula ye. Mungkin saya tak explore lagi kawasan sini. Tambah plak hubby kureng sket makanan utara ni.

3.Jusco and etc.
Kalau dah nama perempuan, of cozla suka shopping. Paling sengkek pun window shopping. Hihi. Bukan takde Jusco or Shopping Complex dekat sini, tapi tak banyak and kureng menarik. Jusco pun baru ada satu dekat Bandar Perda. Kalau dekat island, banyakla. Yang kira ok sket Sunway Carnival. Entahla. Saya tetap rasa di JB lagi mudah and dekat. Saya jarang beli baju di sini. Kebanyakan baju-baju saya dibeli di JB.

4.Gerai buah
Haha. Satu lagi alasan yang agak tak kukuh untuk suami saya. Hehe. Penting untuk saya tau. Saya suka makan buah. Especially pisang. Apa-apa yang berkaitan dengan pisang memang saya suka. Pisang goreng ke belebat pisang ke pengat pisang ke, memang kegemaran. Saya agak kecewa bila tak dapat cari pisang tanduk atau pisang kapas di sini. Mak kata mungkin orang dekat sini tak makan pisang tu. Entahla. Huhu. Dekat sini susah nak jumpa gerai buah-buahan di tepi jalan. Kalau nak jumpa gerai buah yang banyak pun dekat Kailan, Kepala Batas. So memerlukan masa dan tenaga. Nak cari ubi kayu pun susah. Haih~Tak taula saya. Kalau dekat rumah mak saya, kedai runcit pun ada jual ubi kayu, pisang tanduk, keledek, tembikai, jambu batu..Macam-macam. So kalau tekak ni teringin nak makan pengat pisang ke ubi rebus, anytime boleh. Kedai dekat je. Kenapala susah sangat dekat sini.


Cukupla kot alasan saya tu. Banyak lagi dalam senarai tapi malas nak taip. Buat saya makin rindu dekat kampung halaman. Sigh~



aarecomel:emosi sebab tak jumpa pisang tadi..tak dapat makan pengat pisang..uwaaaa~

No comments:

Post a Comment

Komen jangan tak komen. Siapa komen, saya bagi 20 sen..:p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails