Sunday, June 27, 2010

Sabar itu Separuh daripada Iman

Bukan senang nak senang. Bukan susah nak susah.

Masa belajar dulu, member-member ramai yang tak sabar nak kahwin. Pantang cerita bab kahwin, semua khusyuk je. Semua excited nak bercerita. Tiba-tiba, saya yang kahwin dulu. Hehe. Nak buat macamane, jodoh awal. Bak kata orang tua-tua, "kalau dah ada orang nak, jalan je la".

Bila dah kahwin, duduk bersama, tidur sekatil, barula tahu besarnya makna 'perkahwinan'.

Mula-mula kahwin, kami PJJ. Sorang di utara, sorang di selatan. Jumpa sebulan sekali. Nasibla hubby banyak cuti. Bolehla apply cuti lama sikit. 6 bulan PJJ, alhamdulillah saya dapat tawaran DPLI dekat UUM.

Then, barula bermula episod rumahtangga sebenar.
Every week berulang-alik dari Sintok-Butterworth. Kalau banyak assignment, dua minggu sekali baru balik. Ikutkan badan memang penat. Tapi dek kerana tanggungjawab sebagai isteri, saya kuatkan semangat. Boleh kata tiap2 minggu, setiap pagi Ahad sayalah pelanggan setia Plus Highway. Hehe. Kelas pukul 8 pagi, lepas Subuh baru terkedek-kedek gerak dari rumah. Nasibla saya ni pemandu berhemah. Hihi. Tepat pukul 8 dah tercongok kat dewan kuliah. Kalau fikir balik, memang syukur sangat saya ni tak terlibat dengan sebarang kemalangan or kecelakaan. Syukur alhamdulillah.

Kejap je masa berlalu. Alhamdulillah, saya dapat harungi kehidupan sebagai seorang pelajar dan isteri dengan baik. Syukur Allah permudahkan segalanya.

Sekarang ni, masih menunggu keputusan penempatan ke sekolah. Banyak sangat info. Saya malas nak amik pusing. Sabar menunggu. Cuma hati sedikit terusik bila hubby ungkit pasal kerja saya yang dulu.

Ya. Hakikatnya saya seorang yang bekerjaya. Saya bersyukur Allah permudahkan rezeki saya. Habis pengajian 2 minggu, saya dah ditawarkan kerja di TOPGLOVE. Salah sebuah syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia. Tapi jodoh tak panjang. Saya ambik keputusan balik kerja di JB. Saya dapat offer untuk bekerja di salah sebuah company yang berpangkalan di Ireland. Syaratnya, 2 tahun kerja di Malaysia, tetapi dalam tempoh 2 tahun tu saya memang banyak travel. After 2 years, saya kena duduk di India. Tempohnya tak tahu lagi. Selain tu, company akan support saya buat ACCA dalam tempoh 3 tahun. Menarik kan? Akhirnya, saya tolak jugak.


~My colleagues at Topglove~


Masa dapat tawaran DPLI, saya jugak dapat interview untuk Accountant w41. Pada mulanya saya tak tahu yang saya dapat sebab masa tu saya dah mendaftar di UUM. Mak pulak taknak beritahu saya. Katanya, biarlah saya jadik cikgu. Hati kuat nak pergi. Hubby pun sokong, tapi bila difikir dalam-dalam, saya decide untuk kekal di UUM.

Tipu kalau saya kata saya tak suka kerja saya yang dulu. Itu memang cita-cita saya. Mahu jadi accountant. Chartered Accountant. Tapi bila dah kahwin, saya rasa saya perlu berkorban. Hubby keja tak tentu masa. Selalu outstation. Kalau ada anak nanti macamanela agaknya. Dan pensyarah saya pernah beritahu, "Carilah kerja yang dapat puaskan hati awak, jangan cari kerja hanya sebab wang". Saya pegang kata-kata itu.

Sebab itulah saya tetapkan niat untuk menjadi guru.
Bukan sebarang guru, tapi guru yang sebenar-benarnya guru!


~Wif my students during RLM~

Saya puas bila student saya dapat memahami apa yang saya ajar. Saya puas bila student dapat markah baik. Saya puas bila student suka tanya soalan.

Kerana itulah, saya tetap bersabar. Mungkin sekarang hubby tak faham kenapa jalan ini yang saya pilih. Bila dah ada anak, mungkin dia akan menghargai pengorbanan saya. Sesungguhnya, saya tak pernah menyesal pilih jalan ini. Tak kisahla posting lambat, saya tetap yakin setiap yang Allah tentukan pasti ada sebab dan hikmah. Sabar dan terus sabar kerana nikmat kesabaran itu sangat besar. InsyaAllah.


aarecomel: semoga saya sentiasa menjadi hamba yang penyabar.

1 comment:

Komen jangan tak komen. Siapa komen, saya bagi 20 sen..:p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails