Sunday, November 25, 2012

MURTABAK MINI

As usual, hari Ahad adalah hari bermalas-malasan untuk saya. 
Jadi, hari ni saya sekadar masak Murtabak Mini untuk 'brunch' (breakfast+lunch). 


MURTABAK MINI

Bahan-bahan inti:

Isi ayam/daging cincang -ikut suka nak letak banyak mana
2 biji ubi kentang -dipotong dadu
1 biji bawang besar -dicincang/dipotong dadu
serbuk kari -saya bubuh 1 paket(kalau tak suka rasa kari, boh 2 sudu besar pun dah ok)
cili blender -(yang ni optional.saya suka ada rasa pedas.cili blender ni saya memang dah
                  siap boh bawang merah,bawang putih, dan halia.memang selalu ada stok)
gula, garam secukup rasa - nak letak perasa pun boleh.saya memang takde stok perasa kat  
                                     umah.

*kalau ada daun sup, boleh jugak nak letak.saya tak letak sebab tak beli.




 Bahan-bahan lain:

  • kulit popia saiz besar
  • 2 biji telur         
  • sedikit minyak untuk menggoreng               


Cara-cara:
  1. Serbuk kari+cili blender digaul sekali. Letak air sedikit
  2. Tumis serbuk kari+cili blender hingga naik bau. 
  3. Masukkan kentang dan ayam. Masukkan air sedikit untuk mempercepatkan kentang empuk.
  4. Bila kentang hampir empuk, masukkan gula dan garam secukup rasa. Kemudian, masukkan bawang yang dicincang tadi. Biarkan sehingga kentang betul-betul empuk. 
  5. Tutup api dan biarkan inti sejuk.
  6. Setelah inti sejuk, campurkan inti dengan telur. Gaul sebati.
  7. Panaskan kuali, letak sedikit sahaja minyak. 
  8. Letak sedikit inti di atas kulit popia dan lipatkannya menjadi empat segi.
  9. Masukkan murtabak ke dalam kuali dan goreng sehingga kekuning-kuningan.

Selamat mencuba!


saya: gigihkan diri untuk menaip resepi yang sempoi nih atas permintaan sorang kawan yang sedang sarat mengandung tetapi berkobar-berkobar memasak. Hehe.

No comments:

Post a Comment

Komen jangan tak komen. Siapa komen, saya bagi 20 sen..:p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails