Tuesday, June 22, 2010

Perlu ke Protokol dalam Seni?

Tadi petang sempat tengok Melodi ulangan yang hari Ahad lepas punya. Hari tu tak berkesempatan nak tengok sebab g Tesco beli barang dapur.*sorang-sorang pun jadik g beli barang dapur*. Kadang-kadang malas nak tengok Melodi. Banyak yang tak elok dari elok.

Yang menarik perhatian saya kali ni, satu topik berkaitan perlu ke protokol dalam berkarya atau dalam seni. Isu ini jadi 'hot' bila ada seorang pengarah muzik Indonesia menyatakan pendapat yang industri seni Malaysia ni terlampau banyak protokol atau undang-undang. Sebagai contoh, dari aspek berpakaian. Disebabkan terlampau byk undang-undang yang perlu dipatuhi, dia berpendapat itulah sebab utama industri muzik Malaysia tidak semaju Indonesia!

Apa pendapat korang? Saya rasa saya tak setuju langsung!

Agaknya dia tak sedar kot rakyat negara dia tu macam mana skrg. Nama je negara yang mempunyai penduduk Islam paling ramai, tapi hanya pada nama je. Tengokla sekarang. Isu paling hot. PETERPORN. Si Ariel, Luna Maya tu agama ape? Bukan Islam ke? Macam tu ke yang perlu dijadikan idola masyarakat? Takkan kita nak ada artis yang macam tu jugak. Sebab takda protokol la artis-artis Indonesia tu perangai macam S**T*N..

Saya sokongla pendapat dari Papa Rock, Ramli Sarip. Pada dia, tak salah nak berkarya ke nak berseni tapi adat, budaya, dan agama kena jaga. Aidit Alfian pun ada bangkitkan isu ulama Indonesia ada menegur pakaian artis perempuan terlampau menjolok mata. Perlu ke berpakaian seksi untuk menyanyi? Korang nak jual body ke nak jual suara? Betul tak? Saya suka dengan penampilan Anna Rafali. Sopan dan anggun berbaju kurung. Sempoi. Cantik pun cantik. Suara pun sedap. Harap-harapla dia kekal berimej sebegitu. Perangai pun biarla sepadan dengan pakaian tu ye.


::Ana Rafali::

Apa-apapun, kita kena ingat jangan lalai dengan hiburan. Tak salah berhibur tapi jangan sampai melalaikan.



aarecomel: Rasa tenang bila dengar lagu-lagu nasyid.

No comments:

Post a Comment

Komen jangan tak komen. Siapa komen, saya bagi 20 sen..:p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails