Thursday, June 24, 2010

Fikir Dulu, Baru Beli

Harore~

Semua sihat ke?Hehe.Hari ni mood baik.Sebabnya, hubby dah gaji!Haha.Bolehla jalan-jalan cuci mata. Dapat sehelai dua baju, okla kan. Hihi. *memang tak sah kalau tak pow hubby..^__^*

Actually, tiba-tiba terfikir nak buat entry ni. Almaklumla dah nak dekat bulan puasa, pastu raya pulak. Confirmla banyak sales kan. Harga runtuhla, jualan gudangla. Macam-macam lagila. Time ni la kita kena berfikir dengan bijak. Sebagai pelanggan, kita ada hak untuk memilih yang terbaik.

Ok, ini antara tips-tips membeli barang yang saya selalu buat.


1. Bandingkan harga pakej dengan harga kalau beli loose.

Selalunya, every weekend akan ada harga promosi. Contohnya, beli 1 percuma 1. Beli 3 percuma 1.Takpun jual barang secara pakej. 3 barang RM5. Untukkan kepastian, saya selalu membandingkan harga tawaran dengan harga kalau saya beli "loose". Sebab kebanyakannya, harga pakej lebih mahal kalau dibandingkan kalau kita beli "loose". Ok, perkara ini terjadi pada saya. Masa tu saya nak beli santan kotak.

1 kotak santan = RM1.90 (harga loose)
6 kotak santan = RM11.90 (harga pakej)

Kalau dikira dengan betul, RM1.90X6 kotak = RM11.40.

Nampak tak perbezaannya. Memangla murah 50 sen je, tapi sekurang-kurangnya kita dapat gak berjimatkan. Betul tak? Kalau hari-hari kumpul 50 sen, sebulan dah berapa. Setahun?10 tahun?Banyakkan. Sebab tu penting untuk kita bandingkan dulu harga promosi dengan harga biasa yang ditawarkan.


2. Bandingkan berat(ml/kg/gram) dengan harga.

Ini tips penting jugak. Dekat pasaran macam-macam brand ada kan. Sebagai pengguna, kita kena pandai menilai. Saya selalu bandingkan kuantiti dengan harga. Kadang-kadang kita terbawa-bawa dengan brand yang glamor lebih bagus kualitinya. Tu memang situasi biasa. Tapi kita kena kikis pemikiran macam tu. Lebih-lebih lagi harga barang makin mahal sekarang, apa salahnya cuba barangan tempatan atau barang yang lebih murah harganya, tapi kuantitinya masih sama. Dapat gak kurangkan belanja kan.



3. Tengok "expired date" dan cop halal (untuk Muslim)

Saya selalu terlepas pandang tentang tarikh luput ni. Kadang-kadang bila kelam kabut tak sempat nak belek lama-lama. Hehe. Tapi kalau shopping ngan hubby, dia memang teliti dalam hal ni. Ada sekali saya terus je amik tin susu tanpa tengok expired date. Pastu hubby macam tak puas hatikan. Dia pun belek-belekla. Expired bulan 11/2010. Lagi bape bulan je kan. Ikutkan memangla elok lagi. Tapi hubby tak puas hati. Dia pun suruh saya tukar dan tengok dulu tarikh luput. Sekali ko..ada stok baru rupanya. Tinnya kilat lagi. Expired 2011. Apa lagi, kena bebel la dengan cik abang. Hehe.


Tengok elok-elok ye.~


Cop halal tu jangan lupa tengok. Especially time nak beli bahan makanan. Sangat penting. Takkan nak bagi suami dan anak dari sumber yang meragukan. Dan mencari yang halal adalah fardhu ain. Ingat tu!

::Logo Halal Malaysia::



4. Barang lama, harga murah, tapi kualiti ok ke?

YES-Year End Sales. Event wajib setiap hujung tahun. Makcik-makcik, kakak-kakak berduyun-duyun g shopping. Semua shopping centre penuh. Cakap je, SOGO (tempat paling glamer), Mid Valley, Jusco memang sesak dan padat dengan manusia. Harga tak payah cakapla. Boleh juling mata. Dari nak beli sepasang kasut, boleh berpasang-pasang. Plan nak beli kasut je, last-last dapat handbag baru, baju baru..dari bajet RM200, boleh jadik RM500. Sigh~ Betul kan?

Hehe. Sampai tak nampak jalan.. (",)


Tapi sejujurnya, saya jarang beli barang masa sale. Kalau ada sale pun, saya akan beli barang yang "new arrival". Tak tahu napa. Saya susah nak tertarik dengan barang-barang yang sales 50%, less 70 %. Mungkin sebab pernah tertipu dulu kot. Kasut yang dibeli masa sale tak tahan lama.

Personally, saya lebih menekankan kualiti dari kuantiti. Saya ni jenis orang yang akan pakai sesuatu barang tu sampaila lusuh ke rosak ke. Hehe. Sampai hujung nyawala pendek kata. Lagipun, pensyarah saya pernah bgtau yang kasut-kasut sales tu memang dah lama. Sebab taknak simpan stok lama, diorang pun jual harga murah. Ada gak untung kan dari terbiar je dalam stor. Akhirnya, kita sebagai pengguna gak yang tertipu. Tak berbaloi beli berapa bulan dah tak boleh pakai. Kita gak yang rugi.



Ni la antara tips yang saya buat time shopping. Ada lagi. Tapi pinggang dah lenguh ngadap lappy ni. Hehe. Siapa-siapa ada tips lain, bolehla kongsi ek.



aarecomel:orang kata budak account kedekut.bukan kedekut.berjimat.ngee~

No comments:

Post a Comment

Komen jangan tak komen. Siapa komen, saya bagi 20 sen..:p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails