Monday, May 25, 2009

DPLI AMBILAN JULAI 2009/2010

Erm smlm br je pas intebiu DPLI. New experience. B4 mmg tak penah intebiu gomen ni. So smlm agak ssh nk control ckp Melayu sume..huhu. Ader gak word english yg t'kuar. Tp seb baikla interviewer dia ok. Sempoi je. Alhamdulillah, Allah permudahkan sumenye.

Mule2 ktorg sume kn kumpul dlm satu bilik. Ade isi borg sket. Pastu sign attendance. Aku dok sblh sorg akk ni. Dia mmg xder experience ngaja cm aku..tp minat sket nk jd cikgu. Then ade makcik or akk aku xsure nk pgl ape..haha.kang pgl makcik cm tua sgt..kakak la kot. Dia terangkan sket cmne dm blk intebiu tu..briefing sketla. Skali dia sebut nama aku.."Cik Farhana.." aku pn angktla tgn..dlm ati*cik farhana..hehe.bkn puan farhana k..haha* ."Awak org pertama" aku terus aduyai..napela mak abah bg nama Farhana.hu3..always like that..ms tu sume pndg kt aku. tp aku wat muke confident+rileks je..senyumlebar lg..pdhal dlm ati dh mcm2 ayat+ surah kuar ni bg tenangkan ati aku.haha. Bile kn pgl, aku pn trusla msk..n sgt t'haru sbb candidates lain wish me luck b4 aku msk tu..sbb dorg pn sm je cm aku.b'debar.hehe

FYI, buat sesape nk jadik cikgu, korg kenala ade suara yg kuat+jelas sbb mase intebiu pn korg mmg dh kena dera utk ckp ngan clear. Jarak ngan interviewer 3 meter. fuhh!mmg kering gile tekak aku smlm ms intebiu smlm.. smp takder air liur dh nk telan..haha. Pastu korg mmg kene b'sediala utk jd cikgu olok2..ala cm kte kecik2 dl..main cikgu2.hehe. Lebih kurgla.Cuma upgrade sket ngan ilmu yg korg ader. Cm aku smlm aku kena ajo topik Kunci Kira-Kira. Bleh plak dia tny kenapa dipanggil KUNCI KIRA-KIRA..Mule2 aku cm dh blur la nk goreng ape..pastu t'kuar gak point yg dia nk..even sbnrnye aku xtau pn tu jwpnnye..aku bedal je ape yg aku tau psl KKK+ilmu accounting yg aku blaja 4 taun kt UKM tu.*ngeh3*kirenye t'coverla gak k'bluran aku tuh..haha

Banyak gak dia tny soalan tp xde plak dia tny aku psl PIPP ke Falsafah Pendidikan ke..ponat den hafal sume2 tu. Harramm xtny..hehe.but at least tmbhkn knowledge aku ye x?hehe.dia cume tny tema Hari Guru taun nih and soh aku comment..aku pn gorengla sesedap rs..cmpur belacan sket, pastu tmbh cili padi sket, boh ikan bilis sket..haha..dptla outcome yg bleh kate OK LOR..hihi. tapi yg paling penting muke confident je k ms ckp tu.

Sebenarnye kan, my opinion la kan based on experience aku yg ciput je nih, intebiu DPLI xla ssh sgt. Interviewer2 mmg nk tlg candidates. Diorg xla psiko ke..Diorg ok je. Cuma kdg2 candidates t;lampau nervous and disbbkn kecut pewot yg melampau tu la kte sume xdpt jwb soalan intebiu dgn baik. Aku pn penah gak cmtu. Ble t'lampau pk ketakutan tu, dia lg buat kte lost. Blur xtentu pasal, then trus gagap ms dlm intebiu room.*huhu*~salah sape?mereka dan keluarga mereka ye..(^_^)

No comments:

Post a Comment

Komen jangan tak komen. Siapa komen, saya bagi 20 sen..:p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails